1. 3. 2021

Od pradávna jsme si zvykly používat při výrobě zdroje, které jsme právě vytěžili a zpracovali a po dlouhá desetiletí jsme se nezaobírali tím, jak je lépe využívat či nahrazovat. V dnešní době se již potýkáme z následky a je nám jasné, že některé zdroje v budoucnu nebudeme moci upotřebit a musíme je nahrazovat alternativy. Může upcyklace zachránit tisíce tun materiálu od vyhození?

Jednou z možností je recyklace, jedná se o skvělý způsob jak vrátit recyklát zpět do oběhu, a tak z části nahradit zdroje panenské. Avšak ani recyklace není 100% – často může být energeticky náročná a po recyklovaných plastech je v EU velmi malá poptávka. Z obalových zdrojů je ze 100 % recyklovatelný pouze hliník, ale i ten má stinné stránky v podobě vznikajícího nebezpečného odpadu při recyklaci. Každá skleněná láhev je například z 50 – 80 % vyrobena z recyklovaného skla, zde je ale zase problém v různých nečistotách, které proces recyklace stěžují.

Může být cestou upcyklace?

Méně známá alternativa využívání zdrojů je upcyklace. Jedná se o nalezení nového použití pro zbytkový materiál, který nemá další využití a za normálních okolností se stává odpadem.

Například česká firma BEKBEK šije batohy převážně z odřezků stínících rolet, a tím šetří nové zdroje a energii, která je třeba ve výrobě recyklovaných tkanin a zmenšuje objem odpadu.

Batoh od BEKBEK ušitý ze stínících rolet.

“S každým dalším batohem ušetříme zhruba půl kila PVC, který by jinak mířil do spalovny, nebo hůř, rozkládal se desítky let v naší přírodě. Chci naplno využívat zdroje, které máme a tím chránit planetu,” říká Eva Mäuthnerová, zakladatelka společnosti BEKBEK.

Upcyklace není zatím natolik známá jako recyklace. Navíc je opředena domněnkami, že daná věc je vyrobena ze starého méně hodnotného materiálu. Přitom upcyklace nemusí být – vezmeme sklenice od okurek a vytvoříme z nich lampičky na balkon – naopak, může být velmi nápaditá a kvalitním zpracováním má přesah i do designu.

Upcyklaci můžeme dělit na post-consumer waste, kdy využijeme materiál, který již neslouží zákazníkovi – např. denim z kterého jsou džíny, se dá dále využít na ušití upcyklovaných tašek. Využijeme starý materiál, který by se jinak stal odpadem.

Velký potenciál vidíme ve využití tzv. pre-consumer waste – zbytků, které vznikají při výrobě a nemají další využití třeba kvůli nedostatečným rozměrům apod. Jedná se tedy o plnohodnotný materiál, který však nemá pro výrobce ty správné vlastnosti.

Možnosti pre-consumer waste jsou obrovské a na trhu je velký nevyužitý prostor. Pro malé firmy a projekty, které budou hledat a nacházet nové způsoby, jak využít zbytkový materiál a tak předcházet vzniku odpadů, se otevírá ohromná příležitost.

Pandemie urychlila upcyklaci v módě

Louis Vuitton, Chanel a další přední módní domy se během pandemie snažili využívat co nejvíce materiálu, který dříve považovali za odpad. Od loňského vypuknutí pandemie covid-19 se většina továren na textil totiž zavřela a veletrhy byly zrušeny. Najednou se návrháři ocitli v izolaci a bez přísunu nového materiálu. 

V Chanelu upcyklovali denim z předešlých sezón, nepoužité knoflíky a umělé kožešiny. Nyní se snaží zaměřit na to, jak by mohli využít odpad ostatních lidí. Designéři dokonce chodili na charitativní akce a sháněli co nejvíce použitého oblečení, aby získali látky pro své produkty. Zveřejnili dokonce i výzvy na profilech sociálních sítích, aby jim lidé věnovali staré oblečení, které by jinak skončilo v koši. Zdá se tedy, že i velké módní domy i skrze pandemii objevují benefity, které upcyklace poskytuje.

Infografika popisující upcyklaci
Infografika zobrazující rozdíl mezi upcyklací a recyklací.

Michal Gregor

Michal Gregor

Autor je podnikovým ekologem. Zajímá se o všechna témata spojená s udržitelností a ekologií.

X